Proiectul super tare al fotografei Barbara Yoshida


Barbara Yoshida a fotografiat 100 de femei artiste în intimitatea locuinţelor şi studiourilor lor

Un portret bun este mai mult decât reflecţia statică a fizionomiei subiectului fotografiat. Este un moment special, îmbrăcat în lumină naturală, în care eul autentic al persoanei fotografiate devine vizibil în expresiile, poziţia, aura ei. Un portret bun şterge un pic graniţa dintre persoana fotografiată şi locurile care o înconjoară, toate contribuind în mod egal la impresia, imaginea unei singure fiinţe.

Fotografa Barbara Yoshida a surprins nu doar 1 portret bun, ci 100. Şi, mai mult de atât, toate persoanele fotografiate de ea sunt femei artiste care au influenţat arta, fiecare în felul ei.

Din anul 1990, fotografa Barbara Yoshida, născută în Portland (SUA), a început să documenteze femei artiste, de la artiste super cunoscute la artiste despre care abia începea să se audă, de la artiste care lucrau în spectacole (performance) feministe la artiste care lucrau în sculptură biomorfică, în colaje din obiecte găsite, în arta textila vest-africană. Yoshida călătorea în tot felul de locuri din lume, din Tunisia în Gambia, intrând în studiourile şi casele acestor artiste, surprinzând felul în care tot ceea ce le înconjura devenea incorporat în esenţa lor ca artiste.

Cu fiecare dintre aceste femei artiste, Yoshida dezvolta discuţii despre detalii şi amintiri ale vieţii şi muncii lor. Apoi, utilizând o cameră foto 4×5 şi film alb-negru, surprindea un moment special al acestei discuţii, o întâlnire adevărată, în care spiritul artistei ieşea la suprafaţă pentru o fracţiune de secundă, un moment spontan. Fie că este Louise Bourgeois arătând cu degetul către camera foto, cu pumnul strâns care seamănă, prin coincidenţă, cu mâna strânsă a statuii din spatele ei, fie Kim Dingle ţinând parcă posesiv una dintre statuile ei “Priss”, ca şi cum ar fi copilul ei, fiecare artistă este înconjurată de munca ei de o viaţă – ca o extensie a sinelui.

În plus, Yoshida cere mereu permisiunea artistelor înainte de a publica fotografiile, având convingerea că fiecare femeie trebuie să deţină controlul asupra imaginilor proprii care sunt diseminate în lume. Astfel, printr-un proces care este în acelaşi timp plin de respect şi revelator, Yoshida documentează femeile artiste pioniere prin munca lor, dar adesea insuficient recunoscute. Portretele ei pline de încredere şi intimitate documentează lumile interioare ale celor mai tari eroine ale artei, o parte din ele nemai fiind în viaţă azi.

Traducere Ioana Florea

http://www.urbancollectors.ro/projects/graffitia/the-amazing-project-of-photographer-barbara-yoshida/

 

1 comment

Add yours

+ Leave a Comment